Tietopankki

Suun ja hampaiden tarkastus

Tarkastuskäynnillä hammaslääkärimme tutkii hampaiden lisäksi suun limakalvot, hampaiden ja purennan yleisen toimivuuden sekä mahdolliset ienongelmat. Röntgenkuvauksella varmistetaan ettei hampaiden paikkojen alta, juurenkärjistä tai leukaluusta löydy piileviä ongelmia tai hoidontarvetta.

Hammaslääkärisi tekemän tarkastuksen ja röntgenkuvauksen perusteella hän laatii hoitosuunnitelman sekä kustannusarvion, tarvittaessa eri hoitovaihtoehtojen mukaisesti ja hoidon eteneminen suunnitellaan yksilöllisesti yhteistyössä asiakkaan kanssa.

(Suun hyvinvointi on osa kokonaisterveyttäsi. Säännöllinen suun ja hampaiden tarkastus on tärkeä tekijä mahdollisten ongelmien korjaamiseksi ja ennaltaehkäisemiseksi). Pääsääntöisesti hampaisto on hyvä tarkastuttaa joka toinen vuosi, sillä hampaat voivat reikiintyä tai iensairaudet edetä myös täysin oireettomasti.

Hammaslääkärisi tietää ja tuntee suusi tilanteen parhaiten ja siksi palveluumme kuuluu säännöllinen kutsu määrä-aikaistarkastukseen näin sovittaessa. Hoitosuhde omaan tuttuun ja turvalliseen hammaslääkäriin on parasta hampaiden ylläpitohoitoa ja johtaa myös hammashoidon kustannusten pienenemiseen hoidontarpeen vähentyessä.

Hampaiden paikkaushoito

Hampaiden reikiintyminen on suun sairauksista yleisin. Reikiintynyt hammas on hoidettava mahdollisimman pian, ettei tulehdus pääse leviämään pidemmälle ja tuhoamaan hammasta.

Jos hammas on lohjennut tai vanha paikka on irronnut, se korjataan paikkaamalla.

Paikkaamisesta pyritään tekemään mahdollisimman miellyttävää ja helppoa. Hampaan paikkaus voidaan tehdä halutessasi paikallispuudutuksessa.

Nykyaikaiset paikkamateriaalit ovat turvallisia ja huomaamattomia. Materiaalin valintaan vaikuttavat ulkonäön lisäksi muun muassa paikattavan hampaan sijainti, paikan sijainti hampaassa sekä tehtävän paikan koko.

Työpaikkahammashoito

Työpaikkahammashoito tarkoittaa järjestelyä, jossa yritys kustantaa kokonaan tai osittain työntekijänsä hammashoidon kustannukset vuosittain. Hammashoitopalveluiden laajuus on sovittavissa joustavasti. Työpaikkahammashoito hyödyttää sekä työntekijää että yritystä. Se on yritykselle verovähennyskelpoinen meno ja työntekijälle veroton etu.

Proteettinen hoito

PROTETIIKKA

Vastaanottomme tekee yhteistyötä hyvien hammaslaboratorioiden kanssa ja tarjoamme proteettista hoitoa nykyaikaisin menetelmin ja materiaalein.

Uutena palveluna tarjoamme erikoishammasteknikon vastaanottoaikoja.

• Kruunut ja sillat
  • Laminaatit ja laminaattikruunut
  • Keraamiset täytteet
  • Osa- ja kokoproteesit sekä peittoproteesit
  • Implanttiprotetiikka
  • Kuitulujitteiset työt
  • Purentakiskot

Suukirurginen hoito

SUUKIRURGIA

Suukirurgia tarkoittaa hampaiden ja niihin liittyvien kudosten, sairauksien ja tapaturmien tutkimusta ja niiden kirurgista hoitoa. Kirurginen toimenpide on yleensä kestoltaan lyhyt ja se suoritetaan tavallisesti paikallispuudutuksessa. Lisäksi on mahdollisuus myös esilääkitykseen. Vastaanotollamme suoritetaan seuraavia kirurgisia toimenpiteitä:

• tavanomaiset ja hankalat hampaiden leikkaukselliset poistot
  • hampaan juurenpään leikkaukset
  • pehmytkudosmuutosten poistot
  • koepalan ottaminen
  • pienten hyvälaatuisten kystien poistot
  • implantti- eli keinojuurihoidot

Hammasröntgen

Hampaiden röntgenkuvauksen avulla saadaan havaituksi hammas- ja suusairauksia, jotka voivat olla muilla keinoin hankala löytää. Suun- ja hampaiston kliinisessä tarkastuksessa ei välttämättä havaita suun alueen oireettomia tulehduksia, hampaiden reikiintymistä tai puhkeamattomia hampaita. Siksi hampaiden säännöllinen röntgenkuvaus on välttämätöntä.

Hampaiston panoraamakuvauksessa (OPTG) saadaan näkyviin koko suun alue: hampaat, leukaluu ja –nivelet sekä osa poskionteloita.

Intraoraalikuvauksessa kuvataan yksittäisiä hampaita. Tätä käytetään esimerkiksi hampaiden tulehdusta paikallistamiseen.

Bitewing-kuvauksella saadaan havaituksi kariesta hampaiden väleistä ja paikkojen alta, joista sitä on vaikea silmämääräisesti havaita. Nämä röntgenkuvat otetaan yleensä hammastarkastuksen yhteydessä.

Vastaanotollamme on käytössä digitaalinen röntgenkuvaus ja digitaalinen panoraamaröntgenkuvaus ja ne voidaan tehdä tarvittaessa samalla käyntikerralla. Hammasröntgenkuvauksessa käytämme Digora- ohjelmaa ja panoraamaröntgenkuvauksessa MyRay-ohjelmaa.

Hampaiden juurihoito

Juurihoidolla hoidetaan hampaan ytimen tai juurten alueen tulehdusta, syynä tähän tulehdukseen on usein hampaan ytimeen asti edennyt karies. Hampaan ydin voi tulehtua myös liiallisen purentarasituksen tai tapaturman vuoksi. Tulehtuneen hampaan yleisiä oireita ovat hammassärky ja jomottava tunne.

Juurihoidossa hampaan ydin ja juuret puhdistetaan tuhoutuneesta kudoksesta ja puhdistettu hampaan ydin ja juuret täytetään juurentäyttöaineella. Juurihoito vaatii yleensä 2-4 hoitokertaa.